BEZÁRÁS
ÜGYEK

Gyerekszegénység – tanácsadógazdagság

MENÜ

Gyerekszegénység – tanácsadógazdagság

Sok cinikus programról beszéltünk már, nagyon nem szép, amikor gyerekeket használnak fel ürügyként (lásd Erzsébet programok, roma ösztöndíjprogramok stb..), ám kevés csúnyább dolog van annál, amikor a gyerekszegénységre hivatkozva herdálnak el pénzeket.

Több ilyen “program” fellelhető:

  • TÁMOP-5.2.3-A-11. Integrált térségi programok a gyerekek és családjaik felzárkózási esélyeinek növelésére 3,4 Mrd,
  • TÁMOP-5.2.3-A-12/1 Integrált térségi programok a gyerekek és családjaik felzárkózási esélyeinek növelésére 7,2 Mrd,
  • TÁMOP-5.2.1-12/1. Gyerekesély program országos kiterjesztésének szakmai-módszertani megalapozása és a program kísérése 1,86 Mrd
  • TÁMOP-5.2.3-09/1 – Integrált helyi programok a gyermekszegénység csökkentésére 11 milliárd forintból 11 ezer (!) szegény sorú gyermek kaphatott volna egymilliós ösztöndíjat, vagy 11 ezer (!) velük foglalkozó szakember kaphatott volna egymilliós premizálást, vagy 110 ezer (!) család kaphatott volna százezer forintos taníttatási hozzájárulást.

Ehelyett a rengeteg pénzt gyakorlatilag láthatatlanul költötték el és a sajtótájékoztatón bemutatott példák azt mutatják, hogy a helyi programok során nem az eldugott vidéki falvak gyerekeinek szegénysége ellen, hanem budapesti cégek gazdagodása mellett tették a legtöbbet.

A programot jellemzően kistérségekben osztották szét, a közbeszerzési értesítő hemzseg az

  1. érthetetlen célú,
  2. felháborítóan túlárazott
  3. igazolhatóan alibi közbeszerzéssel beszerzett pénzherdáló “projektelemektől)

Néhány példa:

(1) “Összefogás a Kadarkúti-Nagybajomi Kistérség gyermekeiért” fantázianevű alprogramban (részletek >>), ahol közbeszerzéssel egyetlen ajánlatból választották ki “rendezvényszervezésre” a budapesti/miskolci (!!!) Skildra Kft-t. Eredetileg 15.078.275 forintra becsülték, hogy mennyibe fog ez kerülni, jól becsültek, mert végül 15.074.803. forintért megkapták a “legjobb” (az egyetlen) ajánlatot . Hogy mit kellett ezért ( egy kisebb falu éves költségvetéséért) tennie?

  • Vállalkozási szerződés „Támop-5.2.3-A-12/1-2012-0002 „Összefogás a Kadarkúti-Nagybajomi Kistérség gyermekeiért” azonosítószámú projekttel kapcsolatos nyilvánosság biztosítása és rendezvényszervezési feladatok teljes körű ellátására.
  • Kommunikációs terv elkészítése
  • Térségi Gyerekesély rendezvény: gyereknap, nyárnyitó, iskolanyitó
  • Szakmai tanulmányutak szervezése a célcsoport számára
  • Kistérségi Gyerekesély Bizottság üléseinek lebonyolítása
  • A kötelezően előírt nyilvánossági feladatok teljes körű végrehajtása a projekt időszakában (24 hónap)

(2) Jánoshalma kistérségi társulás (részletek >>): Egészen elképesztő “képzések és tréningek” a gyerekszegénység ürügyén óránként 45 ezer forintért, összesen 22 millió forintért:

  • GAZDASÁGISMERETEK ALAPJAI 2 csoport * 20 óra,
  • 32 óra KÁLYHAÉPÍTŐ tanfolyam, 3 csoport * 16 óra,
  • ELSŐSEGÉLYNYÚJTÓ tanfolyam 2 csoport * 30 óra,
  • HARAPJ RÁ tanfolyam (egészséges ételek?) 2 csoport * 20 óra,
  • EMPÁTIA MENTOR TRÉNING+6 alkalom műhelyfoglalkozás 3 csoport * 30 óra,
  • CSALÁDPEDAGÓGIAI MENTOR tréning 2 csoport * 20 óra,
  • SZERVEZETFEJLESZTÉSI EGYÜTTMŰKÖDÉST FEJLESZTŐ TRÉNING 2 csoport * 30 óra,
  • VÁLTOZÁSMENEDZSMENT TRÉNING 2 csoport * 30 óra

(3) Vállalkozási szerződés a TÁMOP 5.2.3-A-11/1-2011-0004 azonosító számú „Együtt egymásért” – komplex program a gyermekszegénység ellen” tárgyú projekt keretében egészségügyi szolgáltatások nyújtására (részletek >>). A helyi orvos kapott 20,6 millió forintot összesen 400 óra munkáért (óránként 50 ezer forint). Összesen 6 részajánlatot kértek, minden esetben a Kiskunhalasi Kórházzal “versenyzett”, minden esetben az eredetileg megbecsült értéken történt a beszerzés.

(4) Nagyon fontos, hogy a gyerekszegénység elleni küzdelem szoros felügyelet alatt álljon. Ebben Csengeri Kistérségi Gyermekesély Program megvalósításához kapcsolódó szolgáltatások című közbeszerzésben (részletek >>) 21.200.000 forintért (eredetileg becsült ár 21.240.000 Ft) MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL bízták meg a Keo-Projekt beruházásszervező Kft-t. A linken látható, hogy a közbeszerzési eljárás kapcsolattartójának sem sok köze van a gyerekszegénységhez. A feladatleírást érdemes a linken megnézni, itt csak pár sor ízelítőnek:

  • Gyerekesély stratégia kidolgozása
  • A tevékenység célja, kapcsolódása a projekt általános céljához
    1. A helyi adottságokat, prioritásokat figyelembevevő és a hátrányos helyzetű gyermekek esélyegyenlőségének javítását célzó tevékenységekre vonatkozó hosszú távú stratégia kidolgozása.
    2. A Gyermekesély Cselekvési program megalapozása
    3. A „Legyen Jobb a Gyermekeknek” nemzeti stratégia alapelveihez, célkitűzéseihez való illeszkedés biztosítása
    4. Kistérségi szükségleteket előtérbe helyező prioritások figyelembe vétele és megvalósulásuk támogatása
    5. A szolgáltatások összhangjának biztosítása a helyi stratégia tervekkel
    6. A folyamatos követés alapján az átdolgozás, átalakítás lehetőségének biztosítása a helyi szükségeltek figyelembevételével
    7. A célcsoport tagjainak és a helyi szakmai és nem szakmai közösségeknek a tervezés folyamatába bekapcsolódási lehetőség biztosítása
  • A tevékenység leírása

(5) A csengeri szegénygyerekek nagyon szerencsések, mert a programot nem csak minőségbiztosították, hanem szupervízióban is részesültek 14,2 millió forintért (részletek >>) a kiírásból megtudjuk, hogy a TÁMOP-5.2.3-A-11/1-2011-0006 Csengeri kistérség hátrányos helyzetű családjainak és gyermekeinek felzárkóztatásért elnevezésű projekt megvalósításához kapcsolódó szupervízió – tanácsadási – szolgáltatás meghatározása az alábbi:

Olyan tanácsadási folyamat, ami a személyes hatékonyság növelését a szakmai helyzetekre fókuszálva éri el az alábbiak szerint:

  • a folyamat kiindulópontja mindig a személyes tapasztalat, az átélt szakmai szituáció,
  • a módszer abban segíti a szupervizáltat, hogy a szakmai személyiség önazonosságának megtartása mellett nyitottá váljon az önreflexióra, a saját helyzetből való tanulásra és rugalmasabban reagáljon szakmai szituációkban,
  • a szupervíziós folyamatban való részvétel a mindennapok szintjén növelheti a tudatosságot, a belső energiák mozgósítását, a kompetenciahatárok átláthatóságát,

(6) A mátészalkai “gyerekesély program” 12 millió forintot fizetett KOMMUNIKÁCIÓS STRATÉGIÁRA ÉS SAJTÓTÁJÉKOZTATÓKRA (részletek >>)

(7) Ostoba oktatás Ózdon: a gyerekszegénység elleni harc jegyében egy budapesti céget hívtak meg 10 millió forintért. Ezért a pénzért a budapesti cég 300 órát dolgozott, ezt:

  • A tevékenység keretében a gyermekekkel és családjaikkal foglalkozó helyi szakemberek felkészítése, képzése, továbbképzése történik a kistérség hátrányos helyzetű gyermekei és családjaik körében végzett eredményesebb és hatékonyabb munka érdekében összesen 6 alkalommal, alkalmanként 10 fővel.
  • A tevékenység keretében a gyermekekkel és családjaikkal foglalkozó helyi szakemberek felkészítése, képzése, továbbképzése történik a kistérség hátrányos helyzetű gyermekei és családjaik körében végzett eredményesebb és hatékonyabb munka érdekében összesen 6 alkalommal, alkalmanként 10 fővel.
  • A tevékenység keretén belül a gyerekeken kívül fiatalok bevonása is megtörténik, számítógép kezelés és Internet használat, képzés keretén belül. az informatika alkalmazásának bemutatásának a munka, tanulás, szórakozás területén, valamint alapszintű informatika-alkalmazói ismeretek nyújtása, az operációs rendszerek alapfunkciói, valamint az elektronikus levelezés területén összesen 240 alkalommal.

9) Ugyanúgy Ózdon 18 milliót adtak a dunaharaszti N and S Kft- (részletek >>) erre:

A pályázatból megvalósuló tevékenység ellátásához szükséges szakértői szolgáltatások nyújtása az alábbi részek szerint:

1. Hosszú távra (legalább 10 évre) szóló kistérségi gyerekesély stratégia kidolgozása
2. Gyerekesély cselekvési program és forrástérkép
3. Forrásfejlesztés
4. Szakmaközi hálózatok kialakítása – műhelyfoglalkozások
5. Szakmai fejlődést szolgáló szolgáltatások (szupervízió)

A jelek szerint minden kistérségben elkészítették a “gyerekesély stratégiákat”. Ha egy-kettőt megnézünk, láthatjuk, mennyire értelmetlen ez az egész:

Ez nem nagy pénz, elvileg 6 kistérségi programot elemzett a Gyulai Pannon Elemző Kft (részletek >>), a szép csak az, ahogyan 5 (!!!!) Ft híján eltalálták előre, hogy ki hány Ft lesz a legjobb ajánlat” A szerződés eredetileg becsült összértéke (adott esetben)
Érték: 2.314.961 Pénznem: HUF
Áfa nélkül x
Áfával
Áfa (%) ,
A szerződés végleges összértéke
Érték: 2.314.956 Pénznem: HUF”

Itt meg 8 kistérségi programot elemzett a Szociális Szakmai Szövetség 6 millió forintért (részletek >>). A szövetséget egyetlen ajánlatból “választották” felmerül a kérdés, hogy ha az előző közbeszerzésnél 6 térségi programot 2 millióért “ellenőriztek”, akkor itt nyolcat miért 6 millióért

Ha még valakinek a fentiek nem lennének elegek, nézze meg ezeket a közbeszerzéseket is.