A pénz ment, a mentő nem jön
A pénz ment, a mentő nem jön
Az 51. Korrupcióinfó talán életet ment, mert elmondja: a 112-es számról hívott mentő egészen biztosan később fog odaérni, mint a 104-ről hívott. Én soha nem gondoltam volna, de úgy tűnik, már önmagában ez is befolyásolja annak esélyét, hogy mikor érkezik ki a kihívott mentő. (Meg persze az is, hogy a kettőezres év végére egészen alacsonyra esett a mentőjárművek száma, ami egészen lassan növekszik csak, de még kevesebb van mint 15 éve. Sajnos viszont hiába lenne elég autó, a személyzetből is hiány van)
Egyre több olyan hírt olvashatunk, amikor a mentők botrányosan lassan érkeznek a helyszínre (pl. legutóbb a Magyar Nemzet szerkesztőségében lett rosszul egy újságíró, akihez két óra (!!!) után ért ki a “sürgős” segítség). A mentők kiérkezésének azonban van egy fontos mérőszáma, miszerint a hívások hány százalékában érkezik ki az autó a hívás után. Ebben úgy tűnik, egészen drámai a visszaesés: 2001-ben még 87 százalék volt, 2013-ban egy költségvetési beszámoló szerint csak 73 %!! (A Pest-megyeieknek rossz hír, hogy ott csak 64,5 %!!!), A szóvivő 2014-es nyilatkozata szerint 77 százalék.
A mentőszolgálat igazgatójától magyarázatot kértem a gyalázatos számokra:
[su_document url=”https://korrupcioinfo.hu/wp-content/uploads/2017/01/OMSZ.pdf”]
De csak egy semmitmondó, cinikus választ, illetve nemválaszt kaptam:
[su_document url=”https://korrupcioinfo.hu/wp-content/uploads/2017/01/Országos-Mentőszolgálat_válasz.pdf”]
Ezeket a gyalázatos adatokat lett volna hivatott javítani egy fantasztikus új uniós fejlesztés, elsősorban a MENTÉS IRÁNYÍTÁS javításával. A két EU finanszírozott program: TIOP-2.3.4-09/2-2009-0002 és KMOP-4 .3.3/B-092P-2009-0002, amin keresztül zajlott a MIR beszerzése. Ez több összetevőt jelent, hiszen tableteket vettek, szoftvert írtak rájuk, 23 diszpécser központokat létesítettek. A MIR (mentésirányítási rendszer) szoftver eredeti változatában megbukott, az ehhez vásárolt fejegységek éveket pihentek raktárban. Most fejlesztettek rá új szoftvert, hogy működjön, állítolag a mostani verzió jó, de jó kérdés lenne, hogy a mostanit milyen pénzből fejlesztették. Az erről szóló cikkek itt és itt találhatóak.
A tableteket 239 millióért vásárolták. A tabletek, közbeszerzési nevükön Intelligens Fedélzeti Terminálokat összesen 235 millió forintért szerezte be a TIOP-2.3.4-09/2-2009-0002 és a KMOP-4 .3.3/B-092P-2009-0002 keretein belül. Figyelembe véve, hogy ekkor 706 gépkocsi volt az OMSZ állományában, s minden tartalékkal együtt is csak 993, ezért 240-330 ezer forint per darab áron szerezték be a később három évig raktárban tartott és azóta se nagyon használható készülékeket! (A tablettartókról egy korrekt riport itt található, de problémát biztonság kedvéért azon nyomban le is tagadták. A mentők félelme akkora volt, hogy egyes gépjárművekből ki is szerelték a tartó konzolt. Gépjárművenként 15 ezer forintért szerelték be ezeket, külön probléma volt, hogy a tartókat előbb szerelték be és ezzel együtt a korábbi tolatóradart ki, minthogy a tabletek bekerültek volna az autókba. Korábban a szerződés módosításban is felmerült, hogy „funkcionális és munkavédelmi követelményeknek való magasabb szintű megfelelés” miatt indokolt a módosítás.)
A MIR rendszert és 260 irányító állomást a hardvereket 2,3 milliárdért vásárolták a jó kapcsolatokkal rendelkező TIGRA Kft-től. (A Kft. egy törvénytelen beszerzését korábban már említettük, ahol a nyertes Tigra az egyik vesztes – suITSolutions tulajdonosa)
Ami viszont fontos, hogy EZEN FELÜL a 112-es hívószámok kiszolgálására, az ún egységes segélyhívó rendszert is 600 millióért fejlesztették. A betegeket ez hátrányosan érinti, mert a 112-ről először az ott ülő (nem mentős!) diszpécser átirányítja a hívást a MIR-be, ez perceket vehet igénybe.
A korrupcióinfók tematikájába ugyanakkor 3 kapcsolódó közbeszerzés is beleillik:
1) ez nincs egy kicsit elkésve? 2 évvel -elvileg- a működő MIR és ESR-112 rendszer után hozzuk össze a kettőt? és hogyhogy nem eleve kompatibilis a kettő (MIR és 112)??? Hány ember halt meg emiatt a kavarodás miatt???
2) A milliárdos programban elfért egy Minőségirányítás :))))))))))) 55 millióért. A kiírás elképesztően azt sugallja, hogy senki nem gondolta komolyan a “feladatokat”: kedvencem a “VEVŐELÉGEDETTSÉG MÉRÉS”!!!!!!!!! de egy kis részt idemásolok:
7. SZOLGÁLTATÁS MEGSZERVEZÉSE, VÉGREHAJTÁSA
7.1 A MEGVALÓSÍTÁS TERVEZÉSE
7.1.1 KAPCSOLÓDÓ SZABÁLYOZÁSOK
7.2 VEVŐVEL KAPCSOLATOS TEVÉKENYSÉGEK
7.2.1 VEVŐI KÖVETELMÉNYEK AZONOSÍTÁSA
7.2.2 A SZOLGÁLTATÁSSAL KAPCSOLATOS KÖVETELMÉNYEK VIZSGÁLATA
7.2.3 A VEVŐVEL TÖRTÉNŐ KOMMUNIKÁCIÓ
7.2.4 ELJÁRÁSREND AZ ÉRTÉKESÍTÉSI SZERZŐDÉSKÖTÉSI TEVÉKENYSÉG SZABÁLYOZÁSÁRA
7.3 TERVEZÉS ÉS/VAGY FEJLESZTÉS SZABÁLYOZÁSA
:)))
3) Végül természetesen jutott 13 millió PR feladatokra és rendezvényszervezésre is, pár feladatot itt is kiemelek:
– 1db, 3 perces PR film
– 2 alkalommal DM megjelenés
– 1 db Közvélemény-kutatás projekt végén
– 2 alkalommal 4000 db Reklámtárgy készítése
– Korábbi média megjelenések összegyűjtése
– folyamatos Sajtófigyelés
– folyamatos Kockázatok figyelése, esetleges krízismenedzsment
– 1 db Kommunikációs és csapatépítő tréning, legalább 2 napos, 30 főre, szakmai és közösségi programokkal
– Projekt leírásának és logójának honlapon folyamatos közzététele
– Fotódokumentáció eseményeken (5 alkalom)
– 1 db Zöld szám működtetése