BEZÁRÁS
ÜGYEK

KLIK központban jártam, programot nem láttam

MENÜ

KLIK központban jártam, programot nem láttam

3 hete azt állítottuk, hogy a KLIK 900 millió forintért vett programokat. Ezeket 2015 végén kifizették, de mind a mai napig nem használják őket. Azt is elmondtam, hogy fél éve nem engedik megtekinteni a “működőképes” szoftvereket.

Hivatkoztunk Pölöskeiné (Áder János húga) levelére, ahol két alapállítás hangzott el:

  • A használatba vett informatikai rendszereket az adott munkafolyamatainak támogatására használja a KLIK
  • Ezek a szakrendszerek nem az iskolákban, hanem a KLIK szervezeti egységeinél érhetők el

A Klebelsberg Központ igazgatója ugyanezeket nyilatkozta a sajtótájékoztató után, annyi különbséggel, hogy szerinte “az irányító hatóságtól” 2017 dec 31-ig kaptak haéladékot a rendszerek beindítására. Az elnök végül két hét múlva lehetőséget adott az állítólag működő rendszerek megtekintésére.

Bár először megengedte, az utolsó pillanatban mégis megtagadta szakértőim belépését,

így csak jómagam juthattam be a központba. Azonban ez bőven elég volt, mert a népes bizottság (elnök, és 6 osztályvezető) gyakorlatilag mindent beismert, persze elképesztően bizarr magyarázkodás közepette.

A programok legnagyobb többségét nem használják, van olyan, amit kicsit használtak, de azóta már újat vettek helyette, néhány kisebb rendszer használatban van. A programok többsége igenis úgy készült volna, hogy azok az iskolákból is elérhetőek, ám ennek az írmagja sincsen meg .
Az ügyben feljelentést is teszünk, mivel ha nem használunk egy uniós pénzből kifizetett fejlesztést, azt vissza kell fizetni, így az egyértelmű kárként jelentkezik. Súlyos tény, hogy az egyik esetben ez kifejezetten Pölöskeiné utasítására történt
A találkozón az alábbiak hangzottak el:

1) A programrendszer elemeinél egyenként kérdeztem rá, hogy használják-e őket. A válaszok:

– Vagyongazdálkodási rendszer: “Feltöltés alatt” – gyakorlatilag töküres, egy-két iskola minta adatát tartalmazza
– HR rendszer: “Nem használják” – teljesen üres. Elismerték, hogy eredetileg minden tanárnak hozzá kellene férnie (pl jelenléti ívek kezelésére), de erről szó sincsen. Helyette egy Wintist nevű programot használnak
-Tanügyi rendszer: “Nem használják” – A beiratkozást és az intézményekben a tanórák kiosztását kellene kezelnie, de csak 2016-ban használták a beiratkozáshoz. Utána -Pölöskeiné utasítására- a Kréta programot használják helyette
– Egységes adatbekérő “Nem használják” Helyette több programot ( KIRA, Forrás SQE, Templat, Excel :))) használnak
– Vezetői Információs Rendszer “Nem használják” Soha, semmit nem kérdeztek le vele
– Közös szolgáltatások: használják
– Beszerzési Rendszer: “Nem használják” –
– Kisebb számítástechnikai segédprogramok (Iktatórendszer, logelemző, ticketing, intranet, projekttámogató): “használják”

2) A “rendszerszervezés modul” valójában nem is “csak” 900 millióba, hanem 2,5 mrd forintba kerül

3) Pölöskeiné hazudott, amikor azt mondta, hogy ezeknek a rendszereknek nem kellene az iskolákban a tanároknak/igazgatóknak ott lenni. A HR rendszerhez, a Tanügyi rendszerhez, a beszerzési rendszerhez, az Egységes adatbekérőhöz minden intézményben hozzá kellene férni, ezt a bemutatón elismerték a KLIK munkatársai. Arra viszont nem tudtak magyarázatot adni, hogy miért nincsenek ott az iskolákban ezek a programok

4) A nem használt programok helyett mást használnak (lásd fent)

5) Különösen súlyos, hogy a meghallgatáson többször megerősítették, hogy a Tanügyi rendszer modul helyett újonnan behozott programot Pölöskeiné erőltette: ez hűtlen kezelés, hiszen a nem használt program árát vissza kell fizetni az EU.nak. Ha egy projekt eredményét nem használjuk, a pénzt vissza kell fizetni.

6) A KLIK azzal védekezik, hogy 2017 december 31-ig kaptak haladékot a rendszerek indítására. Mivel ez teljesen szabálytalan ( a 2015-ig tartó cklusban a fejlesztések beindításának legvégső határideje 2017 március 31.), megkérdeztem, hogy ki adta erre az engedélyt és mikor. A válasz az EUTAF volt az engedélyező és 2017 március 31-én kapták meg. Az engedélyező dokumentumot azonban nem voltak hajlandóak átadni , azt az EUTAF-tól kértem.

7)  Az elképesztő “bemutatón” a nem használt programoknál egymás után kellett megkérdeni, hogy hogyan és miért fordulhat ez elő. Mindegyiknél ugyanaz volt a válasz: 2017 januártól “új struktúra” van (csak 60 területi központ működik) és ezért nem működik semmi. Ez természetesen önmagában is nevetséges védekezés, hiszen a) a programokat elvileg már 2015 őszén leszállították b) az átszervezés csak annyiban érdekes, hogy kevesebb középvezetőnek kellene hozzáférést adni a programokhoz. Számítástechnikusok szerint ez néhány napos munka lehetne, ha valaki nagyon lustán végzi. DE:

8) rákérdeztem, ha szerintük ez az átalakulás olyan komoly változtatásokat igényel a programokban, akkor a) ki fogja ezt megcsinálni b) miből c) hány program átírására kötöttek már szerződést.
Elég nagy volt ezután a zavar a résztvevőkban, nem tudtak (!!!) válaszolni egyik előző kérdésre sem. Elvileg megkapom majd a módosító szerződések másolatait is :))))

Külön érdekesség, hogy a KLIK állítólag nem találja az általam bemutatott dokumentumokat, ezért tettek – nem ellenem– feljelentést. Ez azért érdekes, mert azokat elvileg ajánlatkérés céljából sok helyre el kellett küldeni…